Jabal Akhdar-Zelené hory

Priateľskí  policajti nekompromisne zastavujú každé auto. Bežným autom  sa do hôr nikto nedostane. Vystupujeme  a nechávame sa pozvať na šálku silnej kávy a misku presladených mäkkučkých ďatlí.  Do ruky dostávame leták s mapou , doplnenej informáciami o vegetácii horskej oblasti a dobrácky ale prísny príslušník pripomenie: „Jazdite opatrne."

Cesta do Jabal Akhbar sa začína pri check-pointe vo výške 600m nad morom, cieľová dedinka leží podľa sprievodcu kdesi vo výške 2200m. Celkom slušné prevýšenie na vzdialenosť tuším dvadsať kilometrov. Cesta sa neustále kľukatí, dávajúc nám príležitosť sledovať roklinu raz na jednej a pri ďalšej zákrute i na druhej strane. Lenivo stúpame hore, vďaka niekoľkým parkoviskám na kraji cesty si môžeme dokonale vychutnať ten nádherný pocit z výšky. Vzduch riedne ale čo je hlavné, chladne. Šibalsky kontrolujem teplomer, psychologická hranica 2000m nám ukazuje „len" 25°C.

Konečne sa dostávame na náhornú plošinu, kde plynie čulý ruch. Autá,nikde nechýbajúce benzínové pumpy a coffee shopy sa na prvý pohľad ničím nelíšia od iných ománskych sídiel. Iná je nadmorská výška a prírodné podmienky, ktoré sa tak úplne líšia od zvyšku krajiny. Ľudí tu žijúcich volajú „Ľudia z hôr", to kôli prízvuku a drsnému životu . Mne sa ľudia z hôr páčia, veď kto by nebol rád, keď nám stále miestni mávajú a zdravia nás. V ďalšej dedinke zastaneme a navštívime pestrofarebné záhradky ležiace vysoko v horách.

dedinka v horách Terasovité políčka dôkladne rozparcelované pôsobia majestátne a výnimočne. Každý kus zeme,každý fliačik sa využije a prekyprí. S obdivom sledujeme pestrofarebné políčka na obidvoch stranách rokliny.

terasovité políčka príjemne lahodia s okolitou krajinou Pri vstupe do dediny odbočíme a krokom nasledujeme žienky s riadom nesúcim si nad hlavami. Čosi si chichúňajú. Zrazu sa nám kdesi pred očami stratia, my pokračujeme ďalej. Prechádzka terasovitými záhradami je vhodným osviežením v porovnaní s mestom . Cestička vedie vedľa malého kanálika s čerstvou vodou, zurčiacou odniekiaľ z hôr. Keď sme už skoro na konci, zastavíme sa a pozorujeme miestne deti. Majú tu najúžasnejší bazén aký som kedy videl.Vysoko v horách, s výhľadom na okolitú krajinku. A čistou vodou, ktorá osvieži telo v horúcom počasí.

voda z hôr, ideálny bazén pre deti

opustená osada

opustená osada, staré domy ostali

osada

monument starých časov, v zaniknutej osade v horách

Na kraji cesty oddychujú starci a predávajú miestne produkty- červené jabĺčka, broskyňe, granátové jablká. Tie sú najsladšie a najchutnejšie aké som kedy jedol,azda kôli vhodnej klíme. Túlame sa autom dolinami a vrcholkami,raz hore a potom dole. Moderné cesty sú v porfektnom stave, avšak vhodné len pre autá s pohonom 4*4. Keď slnko začína zapadať, aj my začneme hľadať vhodné miesto na kemp. Všade len samé skaly, kopce a skalnaté hory. Nakoniec nájdeme rozľahlú planinu so znamenitým výhľadom. Susedom nám budú kozy, meékajúce spoza stromov a kríkov. Stmieva sa rýchlo, vatrou si svietime navôkol, tá nás dokonale zohreje,vonku je podozrivo chladno. Neskoro v noci sa kladieme do stanu, teplomer hlási 15 stupňov, v Muscate môže byť teraz asi 30°C.

susedia

susedia z kempu

borovica

všade len samé stromy a skaly

planina

na jednom z vrcholov hôr

vecerna idylka

večerná idylka Ráno výlet pokračuje, v pláne máme vzdialené dedinky a kopce. Neustále stúpania a klesania nás majú na pozore, o to zaujímavejšie je sledovanie okolitej krajiny. Úzkou cestou sa dostaneme do dedinky, odkiaľ je znamenitý výhľad na hlboký kaňon. Robím nejaké zábery a rozhliadam sa. Ani si nevšimnem starca sediaceho v tieni. Sleduje nám upreným pohľadom. Zrazu začne mávať a gestikulovať. Vieme,čo sa bude diať, ako i po mnohé razy predtým, vyzúvame sa a sadáme na koberec. Pre miestneho je poctou privítať cestujúcich, tento starec nič nenechá na náhodu. Vytiahne obrovskú termosku a nalieva nám do tradičnej šálky silnej kávy. Tá sa pije nesladená a bez mlieka. Starec sa chce odfotiť. Ja mám tieto chvíle rád, bezváhania vyťahujem aparát a stláčam spúšť.

starec a syn

starec a jeho syn, naši milí hostitelia

Starec nám ešte vysvetľuje názvy pohorí. Po chvíľke ale odchádzame, otec a syn sa poberajú tiež.

kaňon

na druhej strane údolia Mierime ďalej údolím,cesta sa neustále kľukatí.

cesta

Vedľa nás zastane veľký Jeep. Usmiati páni v tradičných ománskych šatách nás pozývajú na kávu, ej veru, neodmietneme. Je vždy zaujímavé prehodiť zopár slov s miestnymi a časkokrát dokážu zaujímavo rozprávať. Silná káva ma hneď postaví na nohy, potom ďalšia a ďalšia. A k tomu ďatle, národná pochúťka. Ďatle sú presladené, máčané v mede a oliovovom oleji. Chlapec sediaci vedľa nás ďatle miesi do guľôk a kŕmi nás ako husy zrnom. Stačilo, domáci sa stále smejú a žartujú. Neskutočne bezstarostní ľudia. Keď odchádzame, ešte nám dajú do rúk zopár sladučkých granátových jabĺk. Náhodou sa dozvedám, že máme rovnaké meno,aj jablká sa volajú roman. Naši hostitelia nás pozývajú do neďalekej dedinky, odkiaľ je ževraj úchvatný výhľad. Necháme sa teda ešte raz pozvať. Dostávame sa však na miesto odkiaľ sme len pred hodinou prišli.Starec, keď zbadá prichádzajúce autá, ozlomkrky uteká k terase,aby môhol pohostiť ďalších pútnikov. Naozaj priateľská pohostinnosť.

hostitelia

veselí hostitelia

Po celodennom túlaní po kopcoch prichádzame na plošinu, odkiaľ sme včera začali tento príbeh. Zastavujeme na krátky piknik v tieni starých juniperov a pomaly sa vraciame späť do sveta civilizácie a horúčav.

cesta

pohľad zhora

hory

Jabal Akhdar

dedinka na konci sveta

dedinka kdesi na konci sveta

terasa

tzv. Dianina výhliadka

policka

dedinka s neopakovateľným výhľadom

políčka, jediný prístup pešo

K políčkam nevedie žiadna cesta,jediný prístup je z dedinky nad nimi. Prevýšenie je niekoľko stovák metrov, využíva sa každý meter úrodnej kamenistej pôdy.

dedinka

dedinka v horách

Kaňon

Jabal Akhdar je výnimočným horstvom v Ománe. Leží vo výške 2200m.n.m. Čo ho robí výnimočným, je klíma, ktorú ocenia turisti i domáci hlavne počas letných mesiacov. Keďže ide o vysokohorské pásmo, v lete sú tu mierne letá, s teplotou okolo 25°C. Pre porovnanie, v neďalekom Muscate v rovnakom období nezriedka teplota stúpa až do 42°C i viac. Jabal Akhdar , v preklade znamená Zelená hora, to kôli špecifickej vegetácii tejto oblasti. Na rozdiel od polopúšte v okolí, v tomto horstve rastú borovice, olivy, skalnaté ruže, jasmín či šafrán. Na jar, keď celú oblasť zaplavia kvety byliniek, miestni ľudia zbierajú kvety divej skalnatej ruže, z ktorej sa vyrába magická voda, nápoj vhodný nielen na osvieženie ale i významný produkt pri výrobe perfúmov.

Jabal Akhdar je vzdialený 170 km od hlavného mesta Muscat a približne 350 km od Abu Dhabi v UAE.